اولین نکتهای که باید برای متولیان امر حائز اهمیت باشد این است که توجه داشته باشند که معلم بی نشاط و بی طراوت میتواند نسلی بینشاط و بیطراوت بوجود آورد و لذا تفاوت عمده در جدی گرفتن و جدی نگرفتن این مسئله در آموزش و پرورش است و موردی که باید درصدر توجهات قرار گیرد این است که این دستگاه عظیم باید برای جلوگیری از پیری معلم و حفظ نشاط و شادابی او برنامه جامع، مستمر و متناسب با شرایط مختلف کشور داشته باشد.
اهمیت نشاط معلم به نقش و تاثیر معلم در تربیت نسل آینده و ضرورت نشاط و شادابی در امر تعلیم و تربیت است. معلم بی نشاط و بی طراوت می تواند نسلی بی نشاط و بی طراوت بوجود آورد و مسئله ای که باید در مرکز توجه و برنامه ریزی آموزش و پرورش قرار گیرد، این است که این دستگاه عظیم باید برای جلوگیری از پیری معلم و حفظ نشاط و شادابی او برنامه جامع، مستمر و متناسب با شرایط مختلف کشور داشته باشد.
شادی در روانشناسی، در حوزه «انگیزش و هیجان» بررسی، تحلیل و تعریف میشود. در تعریف «شادی» از دیدگاه روانشناختی باید گفت وقتی انسان به رضایتمندی و کامیابی و ی نیازهایش دست مییابد، احساس و هیجانی در وی ایجاد میشود که از آن به خوشحالی، شادی و خرسندی تعبیر و تعریف شده است. چگونگی ظهور آن نیز به عوامل متعددی وابسته است که فرهنگ، تربیت، ملیت، مذهب و عوامل اجتماعی از آن جمله هستند.
نشاط معلم مانند دیگر مسائل تحت تاثیر عوامل متعددی است که در صورت تجمیع این عوامل این نشاط شکل می گیرد و می تواند موجبات جلوگیری از پیری معلم را فراهم کند. به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت عوامل پیرشدن روحیه معلمان عبارتند از:
بی انگیزگی و نبود مشوق های کافی برای ایجاد انگیزه در معلمانعدم شایسته سالاری در آموزش و پرورشناعدالتی های اداری و تبعیض هانداشتن امنیت مالینبود برنامه برای ارتقا سطح علمی ، دینی و اخلاقی معلمانعدم استفاده از تجارب همکاران بازنشسته و ایجاد نا امیدی در معلمانحجم کاری بالای معلمانپایین آمدن وجهه و شان معلمیحجم بالای دانش آموزان در کلاسنداشتن علاقه و انگیزه به شغل معلمینبود زمینه برای ظهور و بهره گیری از خلاقیت معلمانکمبود امکانات و تجهیزات در مدارسناراحتی های جسمی و روانی معلمانبه روز نبودن معلمبی برنامه گی معلمان در سه ماه تعطیلات تابستانمطلوب و دل پسند نبودن خروجی آموزش و پرورشنیتی معلمان از وضع موجودکم توجهی خانواده ها و اولیاء دانش آموزان به تحصیل و تربیت فرزندانسختی کار معلمیلحاظ نشدن ملاکهای لازم برای گزینش معلم در بدو استخدامضعف ایمان و اعتقاد قلبی و روحیه جهادیگرایش به فرهنگ غربی و دنباله روی از سبک زندگی غیر اسلامینظام آموزشی کهنه و نبود برنامه برای تغییر و نوآوری در آنبی انگیزگی دانش آموزان و احساس هدر رفتن زحمات در معلمداشتن شغل دوم که با روحیه معلمی سازگار نیستکم توجهی جامعه به تعلیم و تربیت و شغل معلمی و قدر شناسی نکردن از زحمات آنهاکم رنگ شدن نقش تربیتی معلم با ظهور و بروز عوامل حقیقی و مجازی فرهنگ ساز
آنچه بیان شد نقطه نظرات همکاران بود که به نظر می رسد عوامل واردی است و جا دارد مورد توجه همه مسئولان و دست
- افزایش امکانات رفاهی برای معلمان
- تقویت برنامه های ورزشی و تفریحی و فرهنگی
- توجه ویژه به بهداشت روانی و سلامتی جسمانی معلمان معلم ,نشاط ,عوامل ,برنامه ,تربیت ,معلمان ,باید برای ,پیری معلم ,داشته باشد ,کشور داشته ,نشاط معلم ,برنامه جامع، مستمر منبع
درباره این سایت